Gå til hovedindhold

Sådan håndterer I som virksomhed de øgede grønne krav og forventninger

Alle virksomheder skal arbejde med grøn omstilling, hvis de skal overleve fremtiden. Årets konference i Ressource City bød på en række gode råd til, hvordan virksomhederne så håndterer opgaven. Læs her de gode råd, som de fire talere fremførte.

27. jun. 2022
Scene hvorpå fem personer står på en række. Der er to kvinder, den ene er moderator af en debat og den anden er en af fire paneldeltagere. Bag scenen er en stor skærm, hvorpå der står Konference om cirkulær økonomi 2022
  • Læs op

Indhold

    Selvom grøn omstilling er en udfordring for langt de fleste virksomheder, så er det nødvendigt, at alle virksomheder kommer med på vognen hurtigst muligt, hvis de fortsat ønsker at være relevante, ønsker at opnå finansiering og fortsat ønsker kunder i butikken.

    Det var opfattelsen hos alle de fire talere ved årets konference i Ressource City, der løb af stablen den 25. maj 2022.

    Tidligere formand for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og nuværende administrerende direktør i Falck, Jakob Riis, er direkte bekymret for, at der er SMV’er, som om to-tre år ikke kan få fornyet deres lån i banken, fordi de ikke kan fremvise det klimaregnskab der skal til, for at bankerne har lov til at have dem inde i porteføljen.

    ”Vi skal ikke undervurdere, at der er nogen for hvem klimaspørgsmålet tager man den dag, det står og banker på døren. Min bekymring er: Så kan det være, det er for sent. Jeg ved, at det også bekymrer de finansielle institutioner”, sagde Jakob Riis.

    Få styr på værdikæderne

    Hvordan kan virksomhederne så håndtere de øgede grønne og cirkulære krav og forventninger fra kunder, medarbejdere, investorer og myndigheder?

    Helt grundlæggende er man nødt til at have styr på sine værdikæder, sagde CEO i Danmarks Grønne Investeringsfond, Michael Zöllner.

    ”Hvis man som virksomhed skal være relevant til næste år, om 5-10 år, er man nødt til at kigge ned i, hvad er det for leverandører man har, hvad gør de, hvad gør de ikke. Og hvis det, de gør, ikke er godt nok, er der så en plan for, hvordan det bliver bedre?” sagde Michael Zöllner.

    I Danmarks Grønne Investeringsfond, der er en statslig lånefond, der medfinansierer investeringer, som fremmer grøn omstilling, holder man nøje øje med, hvad en god forretning er i dag og i fremtiden.

    ”Vi får flere og flere data, der viser, at der er en sammenhæng mellem afkast og hvor grøn virksomheden egentlig er. Det mønster kan vi se nu. Det betyder en endnu større tilstrømning af kapital til den type af projekter,” sagde Michael Zöllner.

    Han henviste til, at nogle af de meget store, internationale koncerner virkelig har intensiveret kravene ned i leverandørkæderne.

    ”Der er ikke rigtig noget alternativ, hvis man vil være relevant. Så det vil nok være et konkret sted at begynde”, sagde Michael Zöllner.

    Læg en plan for, hvor I vil hen

    At få styr på sine værdikæder er en kompleks ligning, vedkendte Michael Zöllner. Men man kan starte med at gøre det helt enkelt, sagde han.

    Lav en plan for, hvordan I det næste år og de næste fem år vil bevæge jeres virksomhed i den rigtige retning.

    Derpå er der nogen komponenter i sådan en plan, som man kan vælge at bore ud. Det kunne være CO2-delen eller ressourcedelen. Og så at have styr på og dialog med hele værdikæden: Hvad er det, kunderne er drevet af? Og hvor har I jeres leverandører henne?

    ”Hvis man starter med det, så er man i hvert fald et rigtig godt sted. Så tror jeg, at langt de fleste af virksomhedens interessenter, om det er kunder eller leverandører, vil kunne se at det her er en dagsorden, der optager virksomheden, den daglige ledelse samt bestyrelsen. Det tror jeg, er et godt sted at starte,” sagde Michael Zöllner.

    Udnyt muligheden for deltagelse i projekter

    Er man en lille virksomhed, er en måde at finde ud af, hvordan man skal starte, og hvilke nedslag, man skal fokusere på i sin plan, at gå med i et af de projekter, der findes, som har til formål at hjælpe SMV’er med grøn omstilling.

    Det har iværksættervirksomheden Copenhagen Cartel erfaret, fortalte grundlægger og CEO, Katrine Lee Larsen. Virksomheden, der fremstiller bade- og træningstøj af genanvendt plastik fra havene, er i sit udgangspunkt født grøn.

    ”Men vi er også en lille virksomhed, der har begrænsede ressourcer til at skulle tage sig af alverdens lovmæssige krav, men det, vi har fundet ud af er, at der faktisk er rigtig mange eksperter derude, der kan hjælpe én, og når man er i en SMV, er der rigtig mange tilbud”, sagde Katrine Lee Larsen.

    Copenhagen Cartel deltager i projektet GCO (Grøn Cirkulær Omstilling). Gennem projektet har virksomheden fået auditeret hele sin værdikæde udefra, og der blev lavet nogen nedslag, hvor virksomheden kunne forbedre sig.

    Sæt høje mål først, find løsninger bagefter

    Det er vigtigt at være ambitiøse med den grønne omstilling i virksomhederne. Og det kan være en fordel at sætte barren rigtig højt for, hvad man som virksomhed ønsker at opnå, og så finde løsningerne bagefter.

    Den erfaring har man gjort sig hos Falck.

    Da Falck besluttede, at patienttransporter fremover alene skal foregå med elbiler, var der umiddelbar bekymring for, at batterierne ikke ville have nok strøm til det behov, Falck har. Men det fandt man en løsning på efterfølgende, fortalte administrerende direktør Jakob Riis.

    ”Hvis vi ikke havde sat det der ultimative ’nu gør vi det bare’, så tror jeg heller ikke, vi havde haft det første møde lige derefter om, hvordan får vi lavet en lade-infrastruktur på hospitalerne, hvordan får vi lavet nogen logistikprogrammer, der kan tage højde for, hvad rækkevidden er på bilerne afhængig af temperaturer osv. Det har vi løst bagefter og løser fortsat,”, sagde Jakob Riis.

    Arbejd med grøn omstilling på fire niveauer

    En måde at finde på de gode ideer til, hvordan virksomheden kan omstille sig, er ved at tænke innovativt på fire niveauer. Det er sådan, man hos Falck går til arbejdet med grøn omstilling.

    Første niveau handler om at løse den samme opgave på en mere klimanænsom måde, mens
    næste niveau er at finde smartere måder at løse opgaven på i de eksisterende muligheder.
    På tredje niveau udvikler man nye teknologier til at løse opgaverne med.
    Fjerde niveau består i at transformere hele måden, man går til problemet på.
    Det ene niveau er ikke bedre end de andre. Løsningen er at arbejde med alle fire niveauer, forklarede Jakob Riis.

    ”Vi skal bare passe på, at vi ikke tror, at grøn omstilling kun handler om at gøre dagens vanetænkning mere nænsom overfor klimaet. Vi skal også være parat til at revurdere måden, vi arbejder på, og sige: Hvad er det egentlig for et problem, vi er ved at løse”, sagde Jakob Riis.

    Læs mere om, hvordan Falck arbejder med grøn omstilling på fire niveauer

    Brug certificeringer og netværk som pejlemærker

    Certificeringer og deltagelse i faglige netværk er andre redskaber, som Katrine Lee Larsen anbefaler for den lille virksomhed.

    Copenhagen Cartel sikrer relevante certificeringer per produktion, der køres. Virksomheden har også code of conduct-leverandørmanualer til at sikre dens arbejdsgange.

    ”Vi har certificeringerne for at vide med os selv, at vi er på den rette vej og at vi kan sove om natten. For os handler det om at vi ved, at vores værdikæde er i orden. Certificeringer er ikke alt, men certificeringer er det pejlemærke, der er lige nu for os”, sagde Katrine Lee Larsen.

    Netværk er et andet sted, hvor virksomheden har hentet meget hjælp.

    ”Det kan godt blive meget komplekst. Så ved nogle gange at sætte sig sammen med nogen, der deler de samme udfordringer, som én selv, så bliver det lidt mere lavpraktisk, og man kan få lidt inspiration”, sagde Katrine Lee Larsen.

    Opbyg kundeloyalitet med grønne tiltag

    Grønne tiltag i en virksomhed kan være en platform for opbygning af kundernes accept og loyalitet, også selvom det kan medføre nye eller mere begrænsede og måske dyrere løsninger. Det har byggemarkedskæden STARK erfaret.

    STARK, der bl.a. forhandler og distribuerer byggematerialer til små og mellemstore håndværksvirksomheder, indførte i 2016 som de første i branchen en certificeringspolitik på tropisk træ.

    Det banede ifølge bæredygtighedschef Kristian Fribo vejen for yderligere kommunikation i STARKs byggemarkeder, hvor sælgerne blev klar til at tage en snak med kunden i stedet for bare at finde lige præcis det, kunden spurgte efter.

    ”Der var en bekymring for, at vi ville miste bruttoavance ved at gå over til kun at handle certificeret træ. Men det var ikke tilfældet. Det at vi gik ind og tog et valg og satte en politik, det gjorde at alle vores sælgere lige pludselig var tvunget til at tage en snak med deres kunder om hvorfor er det, at du skal tage et aktivt valg i din dagligdag? Hvorfor er det, at du kun kan købe certificerede varer her”, sagde Kristian Fribo.

    Kommuniker viden via medarbejdere til kunder

    En vigtig del af at få kunderne til at vælge nye, grønne løsninger, er at klæde salgsmedarbejderne på med viden. Det er erfaringen hos STARK. Her oplever man en stor efterspørgsel fra erhvervskunderne efter forklaringer på, hvordan man gør, hvis man skal leve op til fx DGNB-certificeret og svanemærket byggeri.

    ”De fleste kunder er SMV’er, helt små 2-10 ansatte. De har rygende travlt og de har ikke tid til at sætte sig ind i denne her agenda. Bliver de klar? Ja, men vi skal hjælpe dem, vi skal uddanne dem”, sagde Kristian Fribo.

    Derfor er STARK i færd med at uddanne 150 personer fra sit eget salgspersonale som certificeringsansvarlige. De skal vejlede i grønne valg, og skal være ambassadører, der ved hvordan man søger mere viden om produkter, certificeringer, kunder og leverandører.


    Faciliter cirkulære metoder for kunderne

    En del af STARKS ambassadørarbejde foregår gennem STARKS cirkulære initiativ Gentræ. Det er en ordning, hvor STARK tilbagetager og gensælger brugt, men velfungerende træ fra byggepladser. I praksis opstilles der bure på byggepladserne, hvor træet placeres.

    Gentræ i sig selv er ikke en stor, økonomisk guldgrube for STARK, men det er en god platform for kommunikation med og uddannelse af kunderne, fortæller Kristian Fribo.

    ”Vi har fundet ud af, at det påvirker måden, som håndværkerne tænker på. De begynder at være bevidste om, at der er genbrug i det her. Og når de står og mangler en pind, så går de ned og henter den i buret i stedet for. Så fungerer det, og så er vi på rette vej”, sagde Kristian Fribo.

    STARKs certificeringsansvarlige ambassadører holder dialogmøder, hvor håndværksmestrene deler erfaringer og finder fælles løsninger på at drifte blandt andetgenbrug af resttræ lokalt.

    ”Vi gør det her, fordi vi er kommercielle. Vi skal have hele den her bæredygtighedsagenda med i måden, vi drifter vores forretning på. Grønt er det nye sort,” sagde Kristian Fribo